Nitrous یا نیتروس اکساید
نيتروس اکسايد به دليل ويژگيهاي شيميايي خاصي که دارد، افزودني سوختي بسيار جالبي است. اين ترکيب از دو اتم نيتروژن و يک اتم اکسيژن تشکيل شده است. زماني که موتور در حال کار است، حرارت کافي براي تجزيه ي اين ترکيب در ان توليد مي گردد:
حرارت ناشي از احتراق، اکسيژن اين ترکيب را آزاد نموده ان را به مخلوط سوخت و هوا اضافه مي کند. در حقيقت مقداري اکسيژن به خوراک موتور اضافه مي گردد. درصد حجمي اکسيژن در نيتروس اکسايد بيشتر از حجم ان در هواي جو زمين است. زماني که سوخت نيترو را در کپسول ويژه ي ان ذخيره مي کنيم به شکل مايع است. با تزريق ان توسط انژکتورها، به سرعت از حالت مايع به گاز در مي ايد. تغيير شکل از مايع به گاز دماي ان را به طور قابل ملاحظه اي پايين مي آورد. کاهش دما سبب چارج ورودي متراکم تر و خنک تر به موتور مي گردد.
بنابراين،آنچه که بسياري در آرزويش بودند حاصل مي شود: موتور خنکتر، چارج ورودي متراکم تر، حجيمتر و اکسيژن بيشتر! اکنون مسئله ي مهم اندازه شدن و رعايت نسبت سوخت به هوا است. موتورهاي مجهز به سوخت نيترو، بهتر است کمي غني تر سوخت دريافت کنند. اين امر سيلندرها را خنک تر نموده و احتمال پديده ي احتراق مخرب را کاهش مي دهد. نرسيدن بنزين کافي به اين موتورها انها را از سوخت فقير نموده مشکلات زيادي را فراهم مي آورد.
دقت نماييد: هنگام
استفاده از نيتروس اکسايد،موتور شما بايد در ريتاردترين حالت ممکن باشد.
علت اين امر گسترش سريع شعله ي احتراق در سوخت نيترو است که نياز به زمان
جرقه را کاهش مي دهد.
دستگاههاي تزريق نيتروي بسياري در بازار وجود
دارند. يکي از اشکال متداول انها بين کاربراتور و مانيفولد ورودي نصب مي
شود و در اين محل سوخت نيترو را تزريق مي کند. نوع ديگر سيستمي است که از
طريق لوله هاي مجزا، نيترو را به صورت جداگانه به گذرهاي مانيفولد ورودي مي
پاشد. در اين سيستم سولنوئيدهاي برقي جريان سوخت و نيترو را کنترل و تنظيم
مي نمايند.
با نايتروس اکسايد، گسترش شعله احتراق سريعتر از بنزين صورت مي گيرد. به اين لحاظ نيازي به اوانس نمودن زمان جرقه زني نمي باشد. پس از مخلوط نيتروس اکسايد و بنزين زمان جرقه زني بايد ريتارد گردد. کارخانه ي اتوترونيک کنترل مدول جرقه زني ويژه اي را مي سازد که با روشن شدن مدار سوخت نيترو زمان دلکو را به صورت خودکار، ريتارد مي نمايد. ميزان ريتارد شدن دلکو در سيستم MSD با ورود سوخت تغيير مي کند. هرچه ورود نيترو بيشتر باشد زمان، ريتارد تر مي گردد.
با افزايش ميزان ورود نيتروس اکسايد، ميزان ورودي بنزين نيز بايد افزايش يابد. اين امر سبب مي گردد که کل سيستم سوخت رساني که شامل پمپ سوخت و شلنگهاي ان است، ضخيم تر و حجيم تر اختيار گردند. در دور هاي پايين موتور، سوپاپ بنزين مدت زمان بيشتري باز مي ماند، به اين دليل، در دورهاي پايين ميزان ورودي نايتروس اکسايد به درون موتور بيشتر از دورهاي بالاست. اين امر مشکلات جدي را توليد مي کند. پديده ي احتراق مخرب يکي از اين مشکلات در دور هاي پايين مي باشد. به همين جهت بيشتر سازندگان سيستمهاي نايتروس اکسايد همواره تاکيد مي کنند که مدار سيستم را در دورهاي متوسط و بالا روشن کنيد.
کپی برداری فقط با ذکر منبع مورد قبول و مجاز است.